International Anton Rubinstein Vocal Competition 2018

3. & 4. November 2018, Dusseldorf

The Internationale Anton Rubinstein Vocal Competition supports and promotes talented, young musicians, music students and soloists,  by providing a platform for competition and with its prestigious awards.

Venue: Internationale Musikakademie Anton Rubinstein,Flingerstr. 1, 40213 Düsseldorf

 Jury

  • Christiane Oelze
  • Wolfgang Wiechert
  • Aron Proujanski

 Competition awards

  • 1. Prize Award from International Music Academy Anton Rubinstein
  • 2. Prize from Stiftung Blatow
  • 3. Prize Award from Freunde und Förderer der Musikakademie e.V.
  • Special prize for interpretation of the Mahler songs
  • Special prize for interpretation of the Verdi arias
  • Special prize for versatility of the opera repertoire
  • Special price for variable and versatile program and their arrangement

 Winners

Réka Kristóf, Ungarn

1. Prize Award from International Music Academy Anton Rubinstein
Biography 

Die ungarische Sopranistin Réka Kristóf studierte Gesang bei Prof. Krisztina Laki und Prof. Thomas Mohr in Bremen. Anschließend absolvierte sie ein Masterstudium mit dem Schwerpunkt Musiktheater/Operngesang an der Theaterakademie August Everding in München bei Prof. Fenna Kügel-Seifried, das sie im Juli 2018 erfolgreich abschloss.
Mit Beginn der Spielzeit 2018/2019 gehört Réka Kristóf zum Ensemble des Theaters in Trier und ist dort unter anderem als Donna Elvira in Mozart´s Don Giovanni auf der Bühne zu erleben.
Bereits während des Studiums verwirklichte die junge Sängerin mehrere Rollen an diversen Opernhäusern. So debutierte sie in der Spielzeit 2017/2018 auch an der Bayerischen Staatsoper als Modistin im Rosenkavalier von Richard Strauss und als Charlotte in Ernst Křeneks Der Diktator.
Daneben widmet sich Réka Kristóf mit besonderer Vorliebe der Alten Musik. Dabei gehören bekannte Werke ebenso zu ihrem Repertoire, wie sehr selten aufgeführte Kompositionen. Unter der Leitung von Joachim Tschiedel sang sie im Herbst 2017 zusammen mit dem Originalklangensemble Accademia di Monaco die Titelpartie des Farnace in Franz Xaver Sterkels gleichnamiger Oper am Stadttheater Aschaffenburg. Die Produktion wurde vom Bayerischen Rundfunk mitgeschnitten.
Mit dem selben Ensemble erscheint Ende 2018 ihre Debut-CD „Infurore” mit geistlichen Motetten von Antonio Vivaldi und Georg Friedrich Händel.
Das Publikum erlebt Réka Kristóf neben der Opernbühne auch im Konzertbereich. Ein Höhepunkt ihrer bisherigen Laufbahn war neben vielen anderen Konzerten ein Soloabend in der New Yorker Carnegie Hall im Mai 2018.
Als Lied- und Konzertsängerin arbeitet Réka Kristóf mit den führenden Dirigenten und Orchestern in Ungarn zusammen. Sie sang mit dem Ungarischen Nationalchor und Nationalorchester unter der Leitung von Zsolt Hamar im Kunstpalast (MüPa) in Budapest im Dezember 2017 sowie die „Vier letzten Lieder” von Richard Strauss mit der Pannon Philharmonie und András Ligeti in Pécs.
Im Jahr 2018 war Réka Kristóf Semifinalistin des Gesangswettbewerbs Die Meistersinger von Nürnberg. Ein Jahr davor gewann sie den Talentwettbewerb „Virtuózok” des ungarischen Rundfunks, dessen Teilnehmer sich im Bereich der klassischen Musik präsentieren.

Kelly Poukens, Belgien

2. Prize from Stiftung Blatow
Biography 

The Belgian soprano Kelly Poukens (*1992) is the winner of the Silver Award in the Manhattan International Music Competition (2017). She was runner-up in the finals of the Honda Competition for Classical Music (2017, Brussels, Belgium). She won the Prix Sophie in the finals of the Princess Christina Competition (2012, The Hague, the Netherlands). During the preliminaries she had already won the Laureates’ Prize and the Audience Award.
She regularly performs on a variety of stages in Belgium and abroad. She has given solo recitals in famed venues such as the hall Henry Le Boeuf BOZAR Centre for Fine Arts (Brussels, Belgium, 2017) and Het Muziekgebouw Frits Philips (Eindhoven, the Netherlands, 2017). Kelly made her Dutch National Opera debut singing the role of trio girl in Bernstein’s Trouble in Tahiti directed by Ted Huffman, under the baton of Duncan Ward (Amsterdam, The Netherlands, 2018). She made her London debut singing the role of designer in the opera/performance WEAR composed by Alastair White, a co-operation with high-fashion designer Derek Lawlor (London, United Kingdom, 2018). Kelly sang the role of Marie in the new modern opera production Meermeisje from Holland Opera composed by Oene van Geel (Amersfoort, The Netherlands, 2017-2019) and was part of the Opera Zuid ensemble during Verdi’s Un Ballo in Maschera (The Netherlands, 2018). In the role of Johanna, she performed parts of Sweeney Todd in the National Opera Studio (London, United Kingdom, 2018).
Kelly obtained her Master’s degree in Classical Vocals suma cum laude at the LUCA School of Arts (Leuven, Belgium, 2014) with the role of ‘Elle’ in Francis Poulenc’s La Voix Humaine. In 2015 she also obtained her Master’s degree in Chamber Music at the LUCA School of Arts, where she developed a deep love for the Lied genre. At the Fontys School of Fine and Performing Arts, Kelly was named talent–laureate as she obtained her Master’s degree suma cum laude in Classical Musical Theatre (Tilburg, the Netherlands, 2017). She felt delighted and honoured to be accepted as a participant in the London Masterclasses at the Royal Northern College of Music (Manchester, United Kingdom, 2017).
She is often complimented on her personality, her keen sense of language and the sincerity and candour evinced in her interpretation and performance of lieder and arias. At the International Vocal Competition (2016, ’s-Hertogenbosch, the Netherlands) the renowned bass-baritone Robert Holl commented: ‘When Kelly sings, you can hear a soul.’
Currently Kelly is coached by the Dutch mezzo-soprano Jard van Nes and American soprano Roberta Alexander. She regularly takes private classes with the English soprano Dame Felicity Lott.

Qing Wang, China

3. Prize Award from Freunde und Förderer der Musikakademie e.V.

Carl Rumstadt, Deutschland

Special prize for interpretation of the Mahler songs

Farnoosh Rahimi, Österreich

Special prize for interpretation of the Verdi arias

Aisulu Khasanova, Russland

Special prize for versatility of the opera repertoire

Claire Elizabeth Craig, Deutschland

Special price for variable and versatile program and their arrangement
Biography 

Die in Ulm geborene, deutsch-britische Sopranistin entschloss sich nach ihrem Abitur und ihremJungstudium an der Hochschule für Musik und Theater München für ein Gesangsstudium an der Universität Mozarteum Salzburg mit Prof. Boris Bakow und Prof. Barbara Bonney. Sie ist Mitwirkende der Salzburger Dommusik sowie der Salzburger Konzertgesellschaft. Als Mitglied der Opernklasse von Prof. Eike Gramss und Prof. Josef Wallnig war sie Stipendiatin der Hübel-Stiftung und stand in der Rolle des Bubikopf in Viktor Ullmanns „Der Kaiser von Atlantis“, als Susanna in Mozarts „Le Nozze di Figaro“, als Clarice in G.Caldaras „Il Giuoco del Quadriglio“ (unter der Leitung von Hiro Kurosaki) und als Servilia in „La Clemenza di Tito“ auf der Bühne. Im Oktober 2013 war sie im Rahmen der Internationalen Opernfestspiele in Macao, China, als Bastienne in Mozarts „Bastien und Bastienne“ zu sehen. Im Juni 2014 absolvierte Claire ihren Master of Arts mit Auszeichnung und setzt nun ihr Liedstudium bei Prof. Breda Zakotnik fort. Sie absolvierte Meisterkurse bei Kurt Widmer, Julie Kaufmann, Thomas Moser und Helena Lazarska und arbeitete zudem mit Helmut Deutsch und Krassimira Stoyanova. Im September 2014 war Claire im Rahmen des Anima Mundi – Festivals in der Kathedrale von Pisa, Italien, als 1.Sopransolistin Mozarts C-Moll-Messe KV 427 zu hören. Oftmals steht sie auch als Lied- und Oratorieninterpretin auf der Bühne. Beispielsweise gab sie im Januar 2015 im Rahmen der „Mozartwoche 2015“ in Salzburg ein Liedrezital mit Werken von Schubert und Mozart.  Anschließend war sie im Frühjahr 2015 am Tiroler Landestheater Innsbruck als „Bubikopf“ im Ullmanns „Kaiser von Atlantis“ zu erleben.  Im Januar 2016 wurde das verschollen geglaubte Mozart Lied „Per la Ricuperata Salute di Ofelia“ KV 447a in Prag wiederentdeckt; bei der offiziellen Vorstellung und Uraufführung in Salzburg sang Claire den Sopranpart, begleitet am originalen Mozart-Hammerklavier und nahm dies mit DECCA für deren Mozart Complete Edition auf. Die junge Sopranistin brennt besonders für Mozart, Barock sowie zeitgenössische Musik. Im Herbst 2015 wurde Claire zu den Festspielen Mecklenburg-Vorpommern eingeladen sowie zu dem von der Internationalen Stiftung Mozarteum veranstalteten MozartFestival in Havanna, Kuba.

Meng Ding, China

Special price for variable and versatile program and their arrangement

Anna Gomà, Spanien

Special price for variable and versatile program and their arrangement

 Participants - Final Round

  • Claire Elizabeth Craig, Deutschland
  • Meng Ding, China
  • Anna Gomà, Spanien
  • Juncheng He, China
  • Mariko Kageyama, Japan
  • Aisulu Khasanova, Russland
  • Réka Kristóf, Ungarn
  • Yinghao Liu, China
  • Kelly Poukens, Belgien
  • Farnoosh Rahimi, Österreich
  • Carl Rumstadt, Deutschland
  • Yuuki Tamai, Japan
  • Annemarie Vergoossen, Niederlande
  • Qing Wang, China

 Participants - I. Round

  • Teaa An, Südkorea
  • Pedro Arroyo, USA
  • Taylor Beth, Großbritannien
  • Hailan Bi, China
  • Yulia Bogdanova, Russland
  • Lilia-Fruz Bulhakova, Ukraine
  • Jesheena Chuckowree, Mauritanien
  • Jihwan Chung, Südkorea
  • Claire Elizabeth Craig, Deutschland
  • Scherhezada Cruz, Mexiko
  • Julia Deliko, Russland
  • Michaela Editha Diermeier, Deutschland
  • Meng Ding, China
  • Daria Egorova, Russland
  • Ran Eriko, Japan
  • Sona Gargaloyan, Armenien
  • Anna Gomà, Spanien
  • Juncheng He, China
  • Melinda Hekler, Ungarn
  • Masako Higasa, Japan
  • Yi Jiang, China
  • Jungyun Jung, Südkorea
  • Mariko Kageyama, Japan
  • Alisa Kalina, Russland
  • Aisulu Khasanova, Russland
  • Soo Youn Kim, Südkorea
  • Beate Korntner, Österreich
  • Réka Kristóf, Ungarn
  • Ruifang Li, China
  • Christine Lindorfer, Österreich
  • Yinghao Liu, China
  • Claudiane Moreau, Kanada
  • Daeju Na, Südkorea
  • Noriko Ohata, Japan
  • Karolina Omelchenko, Ukraine
  • Beatriz Pampolha Simões Baptista, Brasilien
  • Anna-Magdalena Perwein, Deutschland
  • Kelly Poukens, Belgien
  • Farnoosh Rahimi, Österreich
  • Carl Rumstadt, Deutschland
  • Susanna Ruuttunen, Finnland
  • Verena-Stéphanie Seid, Deutschland
  • Yuuki Tamai, Japan
  • Phillipa Thomas, Großbritannien
  • Annemarie Vergoossen, Niederlande
  • Satu-Kristina Vesa, Finnland
  • Qing Wang, China
  • Céline Wasmer, Deutschland
  • Yunlong Yu, China
  • Melanie Zerpa Raabe, Deutschland

 Entry conditions

  1. The International Anton Rubinstein Vocal  Competition 2018 is organized by the International Music Academy Anton Rubinstein in Dusseldorf and will take place in the International Music Academy Anton Rubinstein in Dusseldorf, Germany on November 3th & 4th, 2018.
  2. Singers of all nationalities and ages may take part in this competition.
  3. The competition will take place in two rounds, from which the Jury will decide the winners.
  4. The first round will be completed via video link on YouTube . The results will be announced via email on October 10th, 2018.
  5. The final will take place in the Concert Hall of the International Music Academy Anton Rubinstein, Germany.
  6. The final of competition is open to the public.
  7. A maximum of 20 candidates will be advanced to the final. This decision will be made by the International Music Academy Anton Rubinstein, using the recordings from the first round.
  8. The International Music Academy Anton Rubinstein will determine the order in which the competitors perform.
  9. The repertoire for the first round can be freely chosen by the candidate, but must be at least 30 minutes long.
  10. For the final, the candidates must present a program which does not exceed a 30 minute time limit.  The repertoire choice for the final is free, must be performed by memory and may include works from the first round.
  11. In the final, the jury has the right to interrupt any performance that exceeds the 30-minute time limit.
  12. The works, which require a preparation of the grand piano, are excluded from the competition.
  13. The candidates are allowed to bring their own accompanists. However, if need be, and with prior arrangement, the International Music Academy Anton Rubinstein will also appoint a pianist for the competitors. The fee for the pianist is 100€, (to be paid after the selection in the Final Round), and includes a 20 minutes rehearsal and the competition performance.
  14. The final results will be announced on Sunday evening, November 4th, 2018 at 8 pm.
  15. All participants must be present when the competition results are announced.
  16. The decision of the jury is final and incontestable.
  17. With their registration, participants authorize the organizer, i.e. the International Music Academy Anton Rubinstein, to use all photo, video and audio material of the competition at its discretion.
  18. With his or her registration, the candidate agrees to the rules and regulations of the competition.
  19. Registration Deadline: October 1th, 2018 Registration fee: 75€ before September 1th, 2018 and 100 € thereafter.
  20. The registration fee is non-refundable.